Francis Alÿs: uit de collectie van het Bonnefantenmuseum

Videostill uit Guards (2004) van Francis Alÿs

Dit jaar heeft het Bonnefantenmuseum Maastricht twee belangrijke video's aangekocht van de Belgische kunstenaar Francis Alÿs (the vincentaward.eu). In "Guards" (2004) krijgt een typisch toeristisch fenomeen uit Londen, de paleiswacht, een subversieve draai. Wat begint met één gardesoldaat die door de lege straten stapt, eindigt in een vervreemdend mooie choreografie van ritueel machtsvertoon, begeleid door de hypnotiserende cadans van stampende laarzen. Guards is één van de films uit de serie Seven Walks die ontstond in opdracht van het Londense kunstcentrum Artangel. Alÿs gebruikte bewust de posities van de stadscamera’s om te filmen: “Klaarblijkelijk wordt de gemiddelde Londenaar ongeveer 300 keer per dag gefilmd” aldus Alÿs, “alleen al dat feit zegt iets over de relatie die mensen in Londen met de publieke ruimte hebben.” De video "Shoeshine" (2004) en de schetsen en tinnen soldaatjes die in de belendende ruimte worden getoond, completeren het werk van Alÿs in de verzameling van het museum. Shoeshine, ditmaal getoond op een eenvoudige monitor, documenteert de voorbereidingen van één van de gardesoldaten voordat hij ten tonele gaat verschijnen.

Zoals Bruce Nauman begin jaren zestig zijn atelier begon te verkennen, omdat hij geen idee had wat hij als beginnend kunstenaar wilde doen, en video’s maakte van zijn silly walks, zo begon Alÿs begin jaren negentig door de stad te wandelen. Aanvankelijk om er, zonder aan kunst te denken, indrukken op te snuiven: "Kleine incidentjes, geuren, beelden, geluiden" (uit: volkskrant).

Fragmenten kunt u bekijken op AVRO Nieuw in Nederland en op YouTube met meerdere video's uit Londen: