Amar Kanwar in twee Stedelijk Musea's


'The Lightning Testimonies' van de Indiase kunstenaar Amar Kanwar (1964) was vorig jaar een hit op de Documenta 12 in het Kassel. Tot verrassing van Kanwar. "Omdat er daar heel veel kunst te zien was, verwachtte ik dat iedereen heel kort in de ruimte zou blijven. Maar veel mensen bleven langere tijd." In de ruimte van het Stedelijk Museum in Den Bosch (SM's) worden van 15 september - 15 november 2008 deze videobeelden getoond op acht schermen. Soms simultaan, maar meestal vertonen alle schermen een ander beeld. Het gaat over de ervaringen van vrouwen met seksueel geweld. In de nasleep van de opdeling van het land in een Pakistaans en Indiaas deel werden in 1947 door het leger 75.000 vrouwen ontvoerd, mishandeld en verkracht. Kanwar verzamelde verhalen van de vrouwen en zette ze om in een indrukwekkende video-installatie (bron: brabantsdagblad.nl.

Still from: The Torn First Pages - Part One, 'Somewhere in May', Amar Kanwar 2005
In het Stedelijk Museum Amsterdam is parallel aan de expositie in Den Bosch een deel van een nieuw werk van Kanwar te zien. 'The Torn First Pages', dat volgende maand in het Haus der Kunst in München voor het eerst in zijn geheel te zien zal zijn, handelt over het militaire regime in Birma. De titel komt van een boekhandelaar in de Birmese stad Mandalay. De boekverkoper scheurde uit al de boeken die hij verkocht de eerste pagina. Op die pagina staan in Birma slogans van het militaire regime. In 1994 werd de handelaar opgepakt en tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld. "Het is een simpele, maar moedige daad. De man was niet politiek geïnteresseerd. Hij verzette zich op zijn eigen, unieke manier tegen de onderdrukking." (bron: stedelijk.nl)

De poëtische documentaire films en videowerken van Amar Kanwar onderzoeken de politieke, sociale, economische en ecologische omstandigheden van het Indiase subcontinent. Veel van Kanwars werk traceert de erfenis van dekolonisering en opdeling, waarbij het scheiden van families, sektarisch geweld en grensconflicten herhaaldelijk terugkerende motieven zijn. Via beelden, rituele objecten, literatuur, poëzie en liedjes creëert Kanwar lyrische, meditatieve filmessays. Hierin worden niet zozeer traumatische of politieke situaties weergegeven; eerder proberen ze hieruit een uitweg te vinden.



Interview met Amar Kanwar (Stedelijk Museum Amsterdam)